5 kategóriában pontozunk (külső, szín, illat, íz, potenciál), melyek azonban nem azonos súlyt képviselnek, az egyes kategóriákban szerzett pontok összege adja a végeredményt, az elméleti maximum 100 pont.
A pontozás abszolút, azonos pályán versenyzik pl. a reduktív eljárással készített Cserszegi Fűszeres és a több évig hordóban érlelt Cabernet Franc, de mindig a fajtától elvárt ismérvek szerint adjuk az értékelést, vagyis a pontszám azt fejezi ki, hogy az adott bor kategóriája csúcsborához képest hol helyezhető el.
Külső: Véleményünk szerint a mai borászat 50%-ban marketing, az első benyomás ezért hihetetlenül fontos. Előzetes információk hiányában az első vásárlásról a külső jegyek alapján döntünk. Az üveg, a kapszula, a címke és az azon látható leírás határozza meg az első választást, ezek a külső jegyek ezért összesen 20 pontot érnek.
Szín: Ha már megvettük a választott bort, kinyitottuk, kitöltöttük, a következő ítéletet a szín alapján hozzuk meg. Itt már nem a palack külső jegyeit értékeljük, hanem az ital látványát. Ez a benyomás azért nagyon fontos, mert egy jó vizuális élmény fokozhatja a későbbi illat és íz érzékelést, egy rossz látvány azonban – még ha nem is tulajdonítunk neki tartós jelentőséget – előre elveheti a kedvünket a további élménytől. A szín, a látvány, a tisztaság mindezért 15 pontot ér.
Illat: A palack és a benne lévő ital külső, vizuális értékelését a bor illatérzése követi. Az első korty előtt a bort a pohárban többször megtekerjük és eközben mélyeket szippantunk az illatából. A szaglás egyénenként persze eltérő, ráadásul nagyban befolyásolja az élményt a bor fajtája, az elkészítés módja, a hőfok és meglepő módon a pohár alakja is, éppen ezért ezen a ponton – akármennyire is törekszünk az objektivitásra – meghatározhatják értékítéletünket szubjektív elemek is. Az illatélmény maximum 15 pont.
Íz: A következő lépés a kóstolás. A kortyokat körbejáratjuk a szánkban, majd megpróbáljuk felfedezni a stílusjegyeket. Ez már szubjektív játék, a lényeg szerintünk, hogy összességében mi a benyomás, milyen ízeket érzünk a szájban, a torokban, milyen az utóíz. Fő szempontnak azt tartjuk, hogy a fajtára és eljárásra jellemző stílusjegyek azonosíthatók-e, és azok milyen érzést váltanak ki. A bor lényege mégiscsak az íze, így a legtöbb pont ebben a kategóriában szerezhető, 30 pontot ér a tökéletes íz.
Potenciál: 20 pont